сотрудник
сотрудник
Современное реформаторство ориентируется на новаторские идеи и их воплощение, включая в образовательной сфере. Маркетинг как система является свободной дисци- плиной, объединяющей и проникающей во все отрасли и сферы деятельности. Понимание маркетинга должно быть всеобъемлющим в широком смысле и частноспецифическим в конкретных проблемных ситуациях в узком смысле понимания. Поэтому, используя метод дедуктивного умозаключения, авторы предлагают ознакомиться с перспективной идеей профильной подготовки маркетологов. При этом разработка профильных программ усматривается с ориентиром на транспрофессиональную конвергенцию и при возможности c применением дивергенции. Это означает, что выпускник должен осваивать не одну или две профессии, а несколько с сочетанием, дополнением смежных, схожих или синхронных требований из разных профстандартов. Значимым пунктом предлагается институциональное развитие профильных программ подготовки, которое должно обеспечить сопутствующий и взаимодополняемый ресурс с другими специальностями. Главная цель профильной подготовки маркетологов – это достижение уникального уровня маркетингового мышления выпускника, который будет готов и способен конкурировать на международном уровне, где глобальное превосходство является одним из ключевых форматов. Приводится важность проведения постоянных опросов ожиданий выпускников и измерение разрыва с ожиданиями работодателей. Учет этих особенностей и своевременная корректировка программ позволяют обеспечить высокое качество образования, отвечающее ожиданиям и запросам работодателей и рынка труда. Упоминается о том, что для образовательной организации при профильной подготовке маркетологов следует делать упор на подготовку преподавателей по маркетингу, которых можно приглашать в качестве не только преподавателей-практиков, но и на совместные научные и исследовательские проекты, включая аспирантской подготовки таких специалистов.
маркетолог, профильная подготовка, транспрофессионализм, глобальное пре- восходство, профессиональные стандарты, институциональное развитие.
1. Исаев А.А. Понятие «маркетинг»: проблема содержания // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета экономики и сервиса. 2018. Т. 10, № 2 (41). С. 73–79. DOI:https://doi.org/10.24866/VVSU/2073-3984/2018-2/073-079. EDN XRQXXN
2. Simakina M.A., Kozhina O.M. Problems of certification of marketers and Internet marketers in Russia. Moiseevsky readings. Humanitarian challenges and threats of the XXI century: Reports and materials of the VI All-Russian (National) Scientific Conference. In 2 vol. (Moscow, April 20–22, 2023). Moscow: Moscow University of the Humanities; 2023. P. 434–441. EDN HLNIIA
3. Rakhova M.V. Formation of professional competencies in the training of marketers: forms of effective interaction between educational organizations and business representatives. Economics, Entrepreneurship and Law. 2023; 13 (9): 3619–3630. DOI:https://doi.org/10.18334/epp.13.9.118925. EDN EHDFZP
4. Ivanov N.Y. Methodical re-equipment of an agrarian university. Problems of forming value orientations in the education of rural youth: A collection of materials of the International scientific and practical conference (Tyumen, 05–06 June 2014). Tyumen: Printing shop "Risograph"; 2014. P. 32–36. EDN TOZPZB
5. Lemeshchenko P., Tryasunova O. The ICT sector as a driving force of institutional development. Science and IInnovation. 2022; 2 (228): 52–58. DOI:https://doi.org/10.29235/1818-9857-2022-2-52-58. EDN JGVJGL
6. Strekozov A.I. Institutional development of legal education and legal science. III International Scientific Conference on Interdisciplinary Research: collection of articles (Yekaterinburg, September 15, 2023) / Institute of Digital Economics and Law, LLC. Yekaterinburg: Limited Liability Company "Institute of Digital Economics and Law"; 2023. P. 138–141. EDN JGUXWH
7. Zinchenko V.O., Galushko N.V. Transprofessionalism as a new methodology of vocational education. Collection of abstracts of reports of participants in the pool of scientific and practical conferences (Sochi, January 23–27, 2020) / State Organization of Higher Professional Education "Donetsk National University of Economics and Trade named after Mikhail Tugan-Baranovsky"; Federal State Budgetary educational institution of higher education "Kerch State Marine Technological University"; State Educational Institution of Higher Professional Education of the Luhansk People's Republic "Luhansk Taras Shevchenko National University". Sochi: Kerch State Marine Technological University; 2020. P. 310–312. EDN PDUMIX
8. Ivanchenko O.S. Transprofessionalism in the system of professional training and adaptation of young scientists in a mobile world. Bulletin of the South Russian State Technical University (NPI). Series: Socio-economic sciences. 2020; 13 (6): 54–61. DOI:https://doi.org/10.17213/2075-2067-2020-6-54-61. EDN HUPSPY
9. Zhevlakovich S.S. Professional standards and departmental qualification requirements for special professional training of graduates. Bulletin of Economic Security. 2020; (6): 288–294. DOI:https://doi.org/10.24411/2414-3995-2020-10402. EDN KGRGKZ
10. Kirillov M.V., Silenko A.N. Economics of professional standards and application in business. International Journal of Humanities and Natural Sciences. 2024; 6-3 (93): 10–13. DOI:https://doi.org/10.24412/2500-1000-2024-6-3-10-13. EDN HZZDSM
11. Chegrintsova S.V. Professional standards as a tool for the formation of professional suitability of an employee. Bulletin of Tver State University. Series: Economics and Management. 2021; 1 (53): 104–112. DOI:https://doi.org/10.26456/2219-453/2021.1.104-112. EDN PBKTCE DOI: https://doi.org/10.26456/2219-1453/2021.1.104-112
12. Identification of gaps in the expectations of university students and potential employers as a basis for making managerial decisions in the higher education system / S.I. Ashmarina, E.A. Kandrashina, L.G. Lebedeva, A.M. Izmailov. Bulletin of the Samara State University of Economics. 2019; 10 (180): 27–31. EDN VJYQAI
13. Okhotnikov O.V., Kazakova Yu.E. The youth labor market: mutual expectations of university graduates and employers (comparative analysis). Intelligence. Innovation. Investment. 2018; (8): 51–56. EDN YRMQHZ
14. Chernavtseva, M.A. A young specialist in the labor market: the expectation of a graduate and the employer's view. State policy in the field of employment promotion for university graduates: a collection of scientific papers. Khabarovsk: Pacific State University; 2015. P. 104–113. EDN UKDIPX
15. Stepanova Yu.B. Young specialists with higher education and employers: mutual expectations in the practice of sociological study. Bulletin of the Volga Region Institute of Management. 2018; 18 (2): 95–103. DOIhttps://doi.org/10.22394/1682-2358-2018-2-95-103. EDN UQKLPW
16. Kuzmina S.V. Analysis of contradictions between the professional expectations of graduates of Dalrybvtuz and the real requirements of employers for their professional training. Fisheries. 2023; (1): 18–21. DOI:https://doi.org/10.37663/0131-6184-2023-1-18-21. EDN IQYMYU
17. Svirin V.A., Latkin A.P. A communication approach to managing the activities of entrepreneurial structures based on the use of marketing technologies. The territory of new opportunities. Bulletin of Vladivostok State University. 2024; 16 (2 (70)): 51–58. DOI:https://doi.org/10.24866/VVSU/2949-1258/2024-2/051-058. EDN LAIYSW
18. Novikov O.A. The use of lateral thinking in innovative technologies in the preparation of bachelors and masters in the field of training "Management" (profile "marketing"). Economic systems. 2017; 10 (4 (39)): 72–74. EDN YPHONO.
19. Medved E.I., Kiseleva O.I. Preparation of bachelors of socio-cultural activities for the formation of competencies in pedagogical marketing. Anthropological didactics and education. 2022; 5 (6): 103–113. EDN YIYHYS
20. Osipova O.P., Savenkova E.V., Shklyarova O.A. Transprofessionalism as a resource in the system of training education managers in a pedagogical university. Teacher XXI century. 2021; (2-1): 58–68. DOI:https://doi.org/10.31862/2073-9613-2021-2-58-68. EDN CIIHVK
21. Исаев А.А. Понятие «маркетинг»: проблема содержания // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета экономики и сервиса. 2018. Т. 10, № 2 (41). С. 73–79. DOI:https://doi.org/10.24866/VVSU/2073-3984/2018-2/073-079. EDN XRQXXN
22. Симакина М.А., Кожина О.М. Проблемы сертификации маркетологов и интернетмаркетологов в России // Моисеевские чтения. Гуманитарные вызовы и угрозы XXI века: доклады и материалы VI Общерос. (нац.) науч. конф. В 2 т. (Москва, 20–22 апреля 2023 г.). Москва: Московский гуманитарный ун-т, 2023. С. 434–441. EDN HLNIIA
23. Rakhova M.V. Formation of professional competencies in the training of marketers: forms of effective interaction between educational organizations and business representatives. Economics, Entrepreneurship and Law. 2023; 13 (9): 3619–3630. DOI:https://doi.org/10.18334/epp.13.9.118925. EDN EHDFZP
24. Ivanov N.Y. Methodical re-equipment of an agrarian university. Problems of forming value orientations in the education of rural youth: A collection of materials of the International scientific and practical conference (Tyumen, 05–06 June 2014). Tyumen: Printing shop "Risograph"; 2014. P. 32–36. EDN TOZPZB
25. Lemeshchenko P., Tryasunova O. The ICT sector as a driving force of institutional development. Science and IInnovation. 2022; 2 (228): 52–58. DOI:https://doi.org/10.29235/1818-9857-2022-2-52-58. EDN JGVJGL
26. Strekozov A.I. Institutional development of legal education and legal science. III International Scientific Conference on Interdisciplinary Research: collection of articles (Yekaterinburg, September 15, 2023) / Institute of Digital Economics and Law, LLC. Yekaterinburg: Limited Liability Company "Institute of Digital Economics and Law"; 2023. P. 138–141. EDN JGUXWH
27. Zinchenko V.O., Galushko N.V. Transprofessionalism as a new methodology of vocational education. Collection of abstracts of reports of participants in the pool of scientific and practical conferences (Sochi, January 23–27, 2020) / State Organization of Higher Professional Education "Donetsk National University of Economics and Trade named after Mikhail Tugan-Baranovsky"; Federal State Budgetary educational institution of higher education "Kerch State Marine Technological University"; State Educational Institution of Higher Professional Education of the Luhansk People's Republic "Luhansk Taras Shevchenko National University". Sochi: Kerch State Marine Technological University; 2020. P. 310–312. EDN PDUMIX
28. Ivanchenko O.S. Transprofessionalism in the system of professional training and adaptation of young scientists in a mobile world. Bulletin of the South Russian State Technical University (NPI). Series: Socio-economic sciences. 2020; 13 (6): 54–61. DOI:https://doi.org/10.17213/2075-2067-2020-6-54-61. EDN HUPSPY
29. Zhevlakovich S.S. Professional standards and departmental qualification requirements for special professional training of graduates. Bulletin of Economic Security. 2020; (6): 288–294. DOI:https://doi.org/10.24411/2414-3995-2020-10402. EDN KGRGKZ
30. Kirillov M.V., Silenko A.N. Economics of professional standards and application in business. International Journal of Humanities and Natural Sciences. 2024; 6-3 (93): 10–13. DOI:https://doi.org/10.24412/2500-1000-2024-6-3-10-13. EDN HZZDSM
31. Chegrintsova S.V. Professional standards as a tool for the formation of professional suitability of an employee. Bulletin of Tver State University. Series: Economics and Management. 2021; 1 (53): 104–112. DOI:https://doi.org/10.26456/2219-453/2021.1.104-112. EDN PBKTCE DOI: https://doi.org/10.26456/2219-1453/2021.1.104-112
32. Identification of gaps in the expectations of university students and potential employers as a basis for making managerial decisions in the higher education system / S.I. Ashmarina, E.A. Kandrashina, L.G. Lebedeva, A.M. Izmailov. Bulletin of the Samara State University of Economics. 2019; 10 (180): 27–31. EDN VJYQAI
33. Okhotnikov O.V., Kazakova Yu.E. The youth labor market: mutual expectations of university graduates and employers (comparative analysis). Intelligence. Innovation. Investment. 2018; (8): 51–56. EDN YRMQHZ
34. Chernavtseva, M.A. A young specialist in the labor market: the expectation of a graduate and the employer's view. State policy in the field of employment promotion for university graduates: a collection of scientific papers. Khabarovsk: Pacific State University; 2015. P. 104–113. EDN UKDIPX
35. Stepanova Yu.B. Young specialists with higher education and employers: mutual expectations in the practice of sociological study. Bulletin of the Volga Region Institute of Management. 2018; 18 (2): 95–103. DOIhttps://doi.org/10.22394/1682-2358-2018-2-95-103. EDN UQKLPW
36. Kuzmina S.V. Analysis of contradictions between the professional expectations of graduates of Dalrybvtuz and the real requirements of employers for their professional training. Fisheries. 2023; (1): 18–21. DOI:https://doi.org/10.37663/0131-6184-2023-1-18-21. EDN IQYMYU
37. Svirin V.A., Latkin A.P. A communication approach to managing the activities of entrepreneurial structures based on the use of marketing technologies. The territory of new opportunities. Bulletin of Vladivostok State University. 2024; 16 (2 (70)): 51–58. DOI:https://doi.org/10.24866/VVSU/2949-1258/2024-2/051-058. EDN LAIYSW
38. Novikov O.A. The use of lateral thinking in innovative technologies in the preparation of bachelors and masters in the field of training "Management" (profile "marketing"). Economic systems. 2017; 10 (4 (39)): 72–74. EDN YPHONO.
39. Medved E.I., Kiseleva O.I. Preparation of bachelors of socio-cultural activities for the formation of competencies in pedagogical marketing. Anthropological didactics and education. 2022; 5 (6): 103–113. EDN YIYHYS
40. Osipova O.P., Savenkova E.V., Shklyarova O.A. Transprofessionalism as a resource in the system of training education managers in a pedagogical university. Teacher XXI century. 2021; (2-1): 58–68. DOI:https://doi.org/10.31862/2073-9613-2021-2-58-68. EDN CIIHVK
41. Исаев А.А. Понятие «маркетинг»: проблема содержания // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета экономики и сервиса. 2018. Т. 10, № 2 (41). С. 73–79. DOI:https://doi.org/10.24866/VVSU/2073-3984/2018-2/073-079. EDN XRQXXN
42. Симакина М.А., Кожина О.М. Проблемы сертификации маркетологов и интернетмаркетологов в России // Моисеевские чтения. Гуманитарные вызовы и угрозы XXI века: доклады и материалы VI Общерос. (нац.) науч. конф. В 2 т. (Москва, 20–22 апреля 2023 г.). Москва: Московский гуманитарный ун-т, 2023. С. 434–441. EDN HLNIIA
43. Рахова М.В. Формирование профессиональных компетенций при подготовке маркетологов: формы эффективного взаимодействия образовательных организаций и представителей бизнеса // Экономика, предпринимательство и право. 2023. Т. 13, № 9. С. 3619–3630. DOI:https://doi.org/10.18334/epp.13.9.118925. EDN EHDFZP
44. Иванов Н.Ю. Методическое перевооружение аграрного вуза // Проблемы формирования ценностных ориентиров в воспитании сельской молодежи: сб. матер. Междунар. науч.-практ. конф. (Тюмень, 05–06 июня 2014 г.). Тюмень: Печатный цех «Ризограф», 2014. С. 32–36. EDN TOZPZB
45. Лемещенко П., Трясунова О. Сектор ИКТ как движущая сила институционального развития // Наука и инновации. 2022. № 2 (228). С. 52–58. DOI:https://doi.org/10.29235/1818-9857-2022-2-52-58. EDN JGVJGL
46. Стрекозов А.И. Институциональное развитие юридического образования и юридической науки // III Междунар. науч. конф. по междисциплинарным исследованиям: сб. ст. (Екатеринбург, 15 сентября 2023 г.). / ООО «Институт цифровой экономики и права». Екатеринбург: ООО «Институт цифровой экономики и права», 2023. С. 138–141. EDN JGUXWH
47. Зинченко В.О., Галушко Н.В. Транспрофессионализм как новая методология профессионального образования: сб. тезисов докладов участников пула науч.-практ. конф. (Сочи, 23–27 января 2020 г.) / ГО ВПО «Донецкий национальный университет экономики и торговли имени Михаила Туган-Барановского»; ФГБОУ ВО «Керченский государственный морской технологический университет»; ГОУ ВПО ЛНР «Луганский национальный университет имени Тараса Шевченко». Сочи: Керченский государственный морской технологический университет, 2020. С. 310–312. EDN PDUMIX
48. Иванченко О.С. Транспрофессионализм в системе профессиональной подготовки и адаптации молодых ученых в условиях мобильного мира // Вестник ЮжноРоссийского государственного технического университета (НПИ). Серия: Социально-экономические науки. 2020. Т. 13, № 6. С. 54–61. DOI:https://doi.org/10.17213/2075-2067-2020-6-54-61. EDN HUPSPY
49. Жевлакович С.С. Профессиональные стандарты и ведомственные квалификационные требования к специальной профессиональной подготовке выпускников // Вестник экономической безопасности. 2020. № 6. С. 288–294. DOIhttps://doi.org/10.24411/2414-3995-2020-10402. EDN KGRGKZ
50. Кириллов М.В., Силенко А.Н. Экономика профессиональных стандартов и применение в бизнесе // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2024. № 6-3 (93). С. 10–13. DOI:https://doi.org/10.24412/2500-1000-2024-6-3-10-13. EDN HZZDSM
51. Chegrintsova S.V. Professional standards as a tool for the formation of professional suitability of an employee. Bulletin of Tver State University. Series: Economics and Management. 2021; 1 (53): 104–112. DOI:https://doi.org/10.26456/2219-453/2021.1.104-112. EDN PBKTCE DOI: https://doi.org/10.26456/2219-1453/2021.1.104-112
52. Identification of gaps in the expectations of university students and potential employers as a basis for making managerial decisions in the higher education system / S.I. Ashmarina, E.A. Kandrashina, L.G. Lebedeva, A.M. Izmailov. Bulletin of the Samara State University of Economics. 2019; 10 (180): 27–31. EDN VJYQAI
53. Okhotnikov O.V., Kazakova Yu.E. The youth labor market: mutual expectations of university graduates and employers (comparative analysis). Intelligence. Innovation. Investment. 2018; (8): 51–56. EDN YRMQHZ
54. Chernavtseva, M.A. A young specialist in the labor market: the expectation of a graduate and the employer's view. State policy in the field of employment promotion for university graduates: a collection of scientific papers. Khabarovsk: Pacific State University; 2015. P. 104–113. EDN UKDIPX
55. Stepanova Yu.B. Young specialists with higher education and employers: mutual expectations in the practice of sociological study. Bulletin of the Volga Region Institute of Management. 2018; 18 (2): 95–103. DOIhttps://doi.org/10.22394/1682-2358-2018-2-95-103. EDN UQKLPW
56. Kuzmina S.V. Analysis of contradictions between the professional expectations of graduates of Dalrybvtuz and the real requirements of employers for their professional training. Fisheries. 2023; (1): 18–21. DOI:https://doi.org/10.37663/0131-6184-2023-1-18-21. EDN IQYMYU
57. Svirin V.A., Latkin A.P. A communication approach to managing the activities of entrepreneurial structures based on the use of marketing technologies. The territory of new opportunities. Bulletin of Vladivostok State University. 2024; 16 (2 (70)): 51–58. DOI:https://doi.org/10.24866/VVSU/2949-1258/2024-2/051-058. EDN LAIYSW
58. Novikov O.A. The use of lateral thinking in innovative technologies in the preparation of bachelors and masters in the field of training "Management" (profile "marketing"). Economic systems. 2017; 10 (4 (39)): 72–74. EDN YPHONO.
59. Medved E.I., Kiseleva O.I. Preparation of bachelors of socio-cultural activities for the formation of competencies in pedagogical marketing. Anthropological didactics and education. 2022; 5 (6): 103–113. EDN YIYHYS
60. Osipova O.P., Savenkova E.V., Shklyarova O.A. Transprofessionalism as a resource in the system of training education managers in a pedagogical university. Teacher XXI century. 2021; (2-1): 58–68. DOI:https://doi.org/10.31862/2073-9613-2021-2-58-68. EDN CIIHVK
61. Исаев А.А. Понятие «маркетинг»: проблема содержания // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета экономики и сервиса. 2018. Т. 10, № 2 (41). С. 73–79. DOI:https://doi.org/10.24866/VVSU/2073-3984/2018-2/073-079. EDN XRQXXN
62. Симакина М.А., Кожина О.М. Проблемы сертификации маркетологов и интернетмаркетологов в России // Моисеевские чтения. Гуманитарные вызовы и угрозы XXI века: доклады и материалы VI Общерос. (нац.) науч. конф. В 2 т. (Москва, 20–22 апреля 2023 г.). Москва: Московский гуманитарный ун-т, 2023. С. 434–441. EDN HLNIIA
63. Рахова М.В. Формирование профессиональных компетенций при подготовке маркетологов: формы эффективного взаимодействия образовательных организаций и представителей бизнеса // Экономика, предпринимательство и право. 2023. Т. 13, № 9. С. 3619–3630. DOI:https://doi.org/10.18334/epp.13.9.118925. EDN EHDFZP
64. Иванов Н.Ю. Методическое перевооружение аграрного вуза // Проблемы формирования ценностных ориентиров в воспитании сельской молодежи: сб. матер. Междунар. науч.-практ. конф. (Тюмень, 05–06 июня 2014 г.). Тюмень: Печатный цех «Ризограф», 2014. С. 32–36. EDN TOZPZB
65. Лемещенко П., Трясунова О. Сектор ИКТ как движущая сила институционального развития // Наука и инновации. 2022. № 2 (228). С. 52–58. DOI:https://doi.org/10.29235/1818-9857-2022-2-52-58. EDN JGVJGL
66. Стрекозов А.И. Институциональное развитие юридического образования и юридической науки // III Междунар. науч. конф. по междисциплинарным исследованиям: сб. ст. (Екатеринбург, 15 сентября 2023 г.). / ООО «Институт цифровой экономики и права». Екатеринбург: ООО «Институт цифровой экономики и права», 2023. С. 138–141. EDN JGUXWH
67. Зинченко В.О., Галушко Н.В. Транспрофессионализм как новая методология профессионального образования: сб. тезисов докладов участников пула науч.-практ. конф. (Сочи, 23–27 января 2020 г.) / ГО ВПО «Донецкий национальный университет экономики и торговли имени Михаила Туган-Барановского»; ФГБОУ ВО «Керченский государственный морской технологический университет»; ГОУ ВПО ЛНР «Луганский национальный университет имени Тараса Шевченко». Сочи: Керченский государственный морской технологический университет, 2020. С. 310–312. EDN PDUMIX
68. Иванченко О.С. Транспрофессионализм в системе профессиональной подготовки и адаптации молодых ученых в условиях мобильного мира // Вестник ЮжноРоссийского государственного технического университета (НПИ). Серия: Социально-экономические науки. 2020. Т. 13, № 6. С. 54–61. DOI:https://doi.org/10.17213/2075-2067-2020-6-54-61. EDN HUPSPY
69. Жевлакович С.С. Профессиональные стандарты и ведомственные квалификационные требования к специальной профессиональной подготовке выпускников // Вестник экономической безопасности. 2020. № 6. С. 288–294. DOIhttps://doi.org/10.24411/2414-3995-2020-10402. EDN KGRGKZ
70. Кириллов М.В., Силенко А.Н. Экономика профессиональных стандартов и применение в бизнесе // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2024. № 6-3 (93). С. 10–13. DOI:https://doi.org/10.24412/2500-1000-2024-6-3-10-13. EDN HZZDSM
71. Чегринцова С.В. Профессиональные стандарты как инструмент формирования профессиональной пригодности работника // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Экономика и управление. 2021. № 1 (53). С. 104–112. DOI:https://doi.org/10.26456/2219-1453/2021.1.104-112. EDN PBKTCE
72. Выявление разрывов в ожиданиях студентов вузов и потенциальных работодателей как основа для принятия управленческих решений в системе высшего образования / С.И. Ашмарина, Е.А. Кандрашина, Л.Г. Лебедева, А.М. Измайлов // Вестник Самарского государственного экономического университета. 2019. № 10 (180). С. 27–31. EDN VJYQAI
73. Охотников О.В., Казакова Ю.Е. Молодежный рынок труда: взаимные ожидания выпускников вуза и работодателей (сравнительный анализ) // Интеллект. Инновации. Инвестиции. 2018. № 8. С. 51–56. EDN YRMQHZ
74. Чернавцева М.А. Молодой специалист на рынке труда: ожидание выпускника и взгляд работодателя // Государственная политика в сфере содействия трудоустройству выпускников вузов: сб. науч. тр. Хабаровск: Тихоокеанский гос. ун-т, 2015. С. 104–113. EDN UKDIPX
75. Степанова Ю.Б. Молодые специалисты с высшим образованием и работодатели: взаимные ожидания в практике социологического изучения // Вестник Поволжского института управления. 2018. Т. 18, № 2. С. 95–103. DOI:https://doi.org/10.22394/1682-2358-2018-2-95-103. EDN UQKLPW.
76. Kuzmina S.V. Analysis of contradictions between the professional expectations of graduates of Dalrybvtuz and the real requirements of employers for their professional training. Fisheries. 2023; (1): 18–21. DOI:https://doi.org/10.37663/0131-6184-2023-1-18-21. EDN IQYMYU
77. Svirin V.A., Latkin A.P. A communication approach to managing the activities of entrepreneurial structures based on the use of marketing technologies. The territory of new opportunities. Bulletin of Vladivostok State University. 2024; 16 (2 (70)): 51–58. DOI:https://doi.org/10.24866/VVSU/2949-1258/2024-2/051-058. EDN LAIYSW
78. Novikov O.A. The use of lateral thinking in innovative technologies in the preparation of bachelors and masters in the field of training "Management" (profile "marketing"). Economic systems. 2017; 10 (4 (39)): 72–74. EDN YPHONO.
79. Medved E.I., Kiseleva O.I. Preparation of bachelors of socio-cultural activities for the formation of competencies in pedagogical marketing. Anthropological didactics and education. 2022; 5 (6): 103–113. EDN YIYHYS
80. Osipova O.P., Savenkova E.V., Shklyarova O.A. Transprofessionalism as a resource in the system of training education managers in a pedagogical university. Teacher XXI century. 2021; (2-1): 58–68. DOI:https://doi.org/10.31862/2073-9613-2021-2-58-68. EDN CIIHVK